Regelgeving m.b.t. onderhoud aan zweefvliegtuigen |
Het onderhoud aan zweefvliegtuigen is vastgelegd in de Europese regelgeving van EASA. In de zogenaamde BASIC Regulation is vastgelegd welke vliegtuigen luchtwaardig gehouden moeten worden volgens EASA regelingen en welke toestellen onder Nationaal recht vallen. De toestellen die onder Nationaal recht vallen staan beschreven in ANNEX I van de Basic Regulation (EU) 2018/1139. Als je zweefvliegtuig onder EASA regelgeving valt dan is de regelgeving voor Continuing Airworthiness (EU) No1321/2014 van toepassing. Deze regeling staat ook wel bekend als Part M (Maintenancen). Per 24 maart 2020 zijn er regels speciaal voor general aviation in werking getreden. Het betreft Annex Vb Part ML (Maintenance for light aircraft). Part ML Bij het luchtwaardig houden heeft de eigenaar te maken met bedrijven volgens Annex Vd Part CAO en bevoegd onderhoudspersoneel volgens Annex III Part 66 L. De verantwoordelijkheden en taken van de eigenaar, bedrijven en bevoegd personeel staan in ML.A. Daar staat onder andere:
Bij Annex I toestellen en toestellen met een ICAO BVL is de nationale regelgeving van toepassing n.l. Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen. Er zijn een paar verschillen:
Bij het uitvoeren van de werkzaamheden dient de eigenaar, technicus of bedrijf zich te houden aan de instructies van de fabrikant (onderhoudshandboek, reparatiehandboek, tekeningen van de fabrikant). Behalve de instructies van de fabrikant heeft de technicus nog de mogelijkheid gebruik te maken van de procedures beschreven in EASA CS-STAN (certification specifications for standard repairs and changes). |