Home Componenten Transponders
Antennes

Transponderantenne
Bij de keuze welke transponderantenne je gaat gebruiken dien je een aantal zaken af te wegen.

  1. (E)TSO of niet (E)TSO-goedgekeurd
    Filser beschrijft in zijn manual twee niet standaard antennes die een hogere reikwijdte als groundplane-antennes hebben. Zij zijn niet door EASA gecertificeert (de fabrikant heeft geen ETSO keuring laten uitvoeren) en niet door de FAA (TSO). Je kunt alleen een goedkeuring krijgen van de minor change bij EASA als je aan kunt tonen dat de antenne aan de eisen voldoet. Kies je voor een niet ETSO gekeurde antenne, check dan of er voldoende informatie van de fabrikant is om de goedkeuring van EASA te behalen. Het is dus praktischer om voor (E)TSO goedgekeurde antennes kiezen. Voorbeelden van TSO-antennes zijn:
  2. Met of zonder grondplaat (groundplane)
    Let op bij aanschaf of een groundplane voor tegengewicht van de uitstraling van het signaal nodig is. Je moet daar wel ruimte hebben, anders is de antenne van Bernd Dolba een goede keus. Filser heeft een interessant artikel over grondplaten gepubliceerd.
  3. Plaats van de antenne
    Allereerst: bouw in conform de goedgekeurde TM of minor change van de fabrikant. Anders geldt het volgende:
    Filser adviseert transponderantennes 2 meter van DME-antennes en 1 meter van andere antennes te plaatsen. Voor je eigen gezondheid is een redelijke afstand van de cockpit ook niet onverstandig. Daar tegenover staat het zendvermogen dat aan het eind van de kabel natuurlijk wel het minimum moet halen.
    Op de tekeningen van DG- en LS- en Schempp-Hirthtypen en de TM's van Schleicher staan ook bepaalde merken en typen transponders genoemd. Wij beschouwen dit als approved data.
  4. Schade voorkomen
    Het is persoonlijk, maar er zijn zweefvliegers met zweefvliegtuigen met een koolstofromp (die ook ervaring hebben in motorvliegen) die de voorkeur geven aan een uitwendige antenne bestaande uit een kleine spijker met bolletje die afbreekt bij bijvoorbeeld een buiklanding of een onhandige was-/poetsbeurt. Met als reden: beter de antenne kapot dan mijn kist. Dan is de Comant Cl 101 antenne een goede optie. Een alternatief kan zijn de Filser Transflex-4. Dit is een flexibele antenne met grondplaat(niet ETSO gekeurd). Als de romp van het zweefvliegtuig niet van koolstof is, ligt het het meest voor de hand om de antenne in de romp in te bouwen. Dat voorkomt in elk geval afbrekende antennes, rompschade en extra weerstand.

Antennekabel
Belangrijk bij de antennekabel van de mode-S transponder is een minimaal verlies van het zendsignaal tussen de transponder en de antenne. Antennekabel van het type Aircell 7 is daarvoor heel goed geschikt. Vrijwel iedere vliegtuig- en transponderfabrikant adviseert deze kabel te gebruiken (specificaties Aircell 7 coax kabel).

In verhouding tot de transponder en de antenne kost de kabel vrij weinig (€ 1,75 per meter, een BNC-connector kost ongeveer € 5,00). Zowel aan de antennekant als aan de transponderkant dien je een BNC-connector te solderen. Instructies voor montage van een BNC-connector aan een Aircell 7 kabel.